Særlig væg symboliserer bæredygtighedsafdelings arbejde
Der er gang i den på CG Jensens hovedkontor, hvor ikke mindst tilgangen af medarbejdere fra det tidligere Jönsson Entreprise har skabt behov for omrokering og etablering af flere kontorer og mødelokaler. Som en lille krølle på halen er en ny væg bag CG Jensens bæredygtighedsafdeling skabt af overskudstræ og nedrivningsglas, der er nedtaget fra det koncernforbundne selskab J. Jensen Nedrivning, som CG Jensens bæredygtighedsafdeling assisterer med grøn omstilling.

CG Jensens bæredygtighedsafdeling arbejder ikke kun med grøn omstilling af CG Jensen. Afdelingen leverer også ydelser til søsterselskaberne Hölscher Jensen og Adserballe & Knudsen samt koncernforbundne selskaber som J. Jensen Nedrivning, Celero, AK Service & Vedligehold, J. Jensen Materieludlejning og Bjørn Svendsen.
Da afdelingens storrum for nylig skulle opdeles for at give plads til flere stabsfunktioner, var det naturligt at opføre en væg af genbrugsmaterialer – og tilmed af materialer, der er nedtaget af Jensen Nedrivning og videredistribueret af Jensen Genbrug i samarbejde med virksomheden a:gain, da ikke mindst genbrug af materialer og reduktion af affald er nogle af bæredygtighedsafdelingens fokuspunkter.
”Vi arbejder med cirkularitet og genbrug i koncernerne CG Jensen Holding og Jensen Gruppen, så det gav god mening for os at genbruge facadeglas, som Jensen Nedrivning har nedtaget. Samtidig vil vi gerne støtte virksomheder som a:gain, der hjælper med at opgradere genbrugsmaterialer til nye, lækre produkter”, siger bæredygtighedschef i CG Jensen, Poul-Erik Olsen om den lille ombygning i afdelingen.
Og netop virksomheden a:again ser også et stort potentiale i at genbruge byggematerialer.
”Når vi ser en bygning, ser vi en mine, hvor vi kan høste materialer. Ved at genbruge materialerne sparer vi både affald og CO2, og vi undgår samtidig, at vi skal udvinde nye råstoffer som for eksempel sand, soda og kalk til i dette tilfælde glas – og samtidig undgår vi at bruge en masse energi i produktionen af glasset”, siger direktør for Marked og Eksterne relationer i a:gain, Christian Steen Vittrup.