TP 30

Danmarks længste kompositbro

CG Jensen har i konsortium med Barslund, Krilov Arkitekter og ISC Rådgivende Ingeniører opført TP30; Danmarks længste kompositbro for Banedanmark.

Broen er en del af Danmarks første højhastighedsbane; Den nye København-Ringstedbane, der er en ny 60 kilometer lang højhastighedsbane fra København til Ringsted.

CG Jensen har udført spuns-, pæle-, stål- og betonarbejder på den 512 meter lange jernbanebro, der er opført som del af en totalentreprise. I april 2019 blev resultatet anerkendt med den prestigefyldte pris IABSE Konstruktionspris.

TP 30 strækker sig over 19 fag og rummer cirka 10.000 kubikmeter beton og 4.500 ton stål. Overbygningen er en komposit kassedrager, som hviler på søjler samt i alt syv tværgående rammer med et spænd på op til 32 meter over motorvejen. Betonpillerne, der bærer stålkassedragerne, er hver mellem 5 og 6,5 meter høje. Ovenpå stålkassedragerne har vi støbt et 15 meter bredt betondæk, hvor ballastskærver og spor er udlagt.

Broen er placeret ved Vallensbækgrenen, der er en af hovedindfaldsvejene til København. Det var derfor vigtigt at opføre kompositbroen på en måde, så vi forstyrrede trafikken på motorvejen mindst muligt.

Montagen af den godt 3.200 ton tunge ståloverbygning blev udført, så trafikken kun blev lukket ned i to weekender.

Til projekteringen har vi anvendt både 3D og 4D.

FAKTA

BYGHERRE:
BYGGEPERIODE:
ENTREPRISEFORM:
REFERENCEBLAD:

Banedanmark
2014-2016
Totalentreprise

BYGHERRE:

Banedanmark

BYGGEPERIODE:

2014-2016

ENTREPRISEFORM:

Totalentreprise

REFERENCEBLAD:

KONTAKT

Divisionschef Christian Levinsen
Special Projects
+45 27 87 35 36
cl@cgjensen.dk

Christian Levinsen
SPECIAL PROJECTS

TP 10

SPECIAL PROJECTS

Metro Cityringen

SPECIAL PROJECTS

Hovedstadens Letbane