CG Jensen monterer Vejles svar på Cykelslangen

CG Jensen har i dagene omkring Kristi Himmelfart monteret Vejles svar på Københavns ikoniske cykelbro; Cykelslangen. Nu mangler blot færdigsvejsning, rækværk og lidt finisharbejder, inden broen åbnes for offentligheden i starten af juli.

”Jeg er sikker på, det er en bro, der vil blive husket i mange år frem og den vil tiltrække rigtig mange besøgende – alene for oplevelsen. Broen snor sig og stiger meget, så du føler, du går blandt trætoppe”, siger Jesper Juel Pedersen, der er projektleder for bromontagen af en 130 meter lange stibro, der skal gøre det nemmere for beboerne og besøgende i Grejsdalen nord for Vejle at komme i skoven.

Det er ikke alene broens smukke udformning i de flotte omgivelser, der har imponeret CG Jensens garvede projektleder. Broen er opført i et internt samarbejde mellem to af CG Jensens fagdivisioner; division Anlæg Vest og division Stål og der er stor respekt mellem divisionerne.

”Jeg er vant til at opføre betonbroer. Her er der plads til en vis margen, men med en stålbro er det anderledes. Her er der ganske små tolerancer og stålfolkene har virkelig knoklet og det er lykkes rigtig flot”, siger Jesper Juel Pedersen, der også kan berette, at montagen af de syv elementer hen over å og togskinner var færdig fem timer før tidsplanen.

”Montagen er gået rigtig, rigtig fint. Ligesom alle forberedelserne op til, hvor autoværn og skilte har skullet nedtages for, at elementerne har kunnet transpores frem gennem Grejsdalens smalle, bakkede veje. Der har bare været styr på tingene og CG Jensens stålfolk skal i den grad have ros”, lyder det fra Jesper Juel Pedersen.

Hjulpet på plads af Danmarks største mobilkran

Forud for bromontagen ligger otte måneders planlægning inklusive fremstilling af brofag, tilladelse til togspærringer og bestilling af Danmarks største mobilkran. Det tungeste brofag har vejet 30 ton, men nogle af de lettere brofag har også haft brug for en potent kran.

”Nogle af brofagene har skullet svinges op til 76 meter væk fra kranen. Så selvom nogle af de mindre fag på 13 ton på papiret vejer mindre, så er det vægten gange udlægget (afstanden fra kranen), der giver løftmomentet”, forklarer divisionschef i division Stål, Henrik Berg, der står i spidsen for nogle af Danmarks mest aktive brobyggere.

CG Jensen opfører broen for Vejle Kommune og det samarbejde har også spillet.

”Vejle Kommune har været gode til at give de nødvendige tilladelser og til at omlægge busruter. Det har givet en smidig proces”, siger projektleder i division Anlæg Vest, Jesper Juel Pedersen.

I de næste uger vil CG Jensens egne smede færdigsvejse brofagene og montere rækværker. Sideløbende vil kollegaerne i division Anlæg Vest færdiggøre jord- og finisharbejder.

Broen åbner forventeligt den 8. juli for offentligheden, der nu fremover slipper for at tage den hidtidige omvej hen over å og togskinner, når de skal i skoven.