Ankomstmole til historisk skib bliver klar trods benspænd

Trods uforudsete forhindringer og ekstraarbejder lykkes CG Jensens folk med rettidigt at renovere en ankomstmole til skibet Sagafjord i Roskilde Havn.

Trods uforudsete forhindringer og ekstraarbejder lykkes CG Jensens folk med rettidigt at renovere en ankomstmole til skibet Sagafjord i Roskilde Havn.

”Det har været et utrolig spændende projekt. ’Almindeligvis’ river vi bare en bro ned og genopbygger den, men denne gang har vi renoveret en bro og lavet 2 nye duc d´albe, hvor pælene er 33 meter lange”, lyder det fra formand i Division Anlæg Vest, Per Würtz, der kan berette om en anderledes renovering.

”Undervejs stødte vi på uforudsete forhindringer, idet underbygningen af selve broen samt to pæle måtte udskiftes på grund af råd. Dermed var det ikke, som bygherren forventede, da det ikke kun var brodækket, der skulle udskiftes. Lægtebjælkerne og krydserne måtte erstattes med nye. Det gav da også anledning til lidt grå hår hos bygherren, da det har fordyret projektet, men man gik ikke på kompromis med udførelsen; tværtimod var arkitekten aktiv med småjusteringer hele vejen igennem, som arbejdet skred frem, fortæller formand i Division Anlæg Vest, Per Würtz.

På grund af ekstraarbejderne med råddet har CG Jensens folk været konstant bagud tidsmæssigt.

”Heldigvis kunne vi låne to kollegaer, ligeledes fra Division Anlæg Vest, som kunne træde til. Det gav os snor svarende til en måneds tid ekstra. Ellers var vi ikke kommet i mål med projektet inden for tidsrammen så hermed tak til Jacob Cargnellis folk”, siger Per Würtz.

Klappen går ned

Formand i Anlæg Vest, Per Würtz, fortsætter: ”Det har betydet, at vi præcis i dag (3/3-23) har kunnet aflevere en næsten færdig ankomstmole til Sagafjord, og netop denne dato har vi haft for øje: Sagafjord har været på værft i Assens for at blive klar til sæsonens første sejlads den fjerde april. Da Sagafjord skal sejles under klapbroen, Kronprins Frederiks Bro, for at komme ind i Roskilde Havn, var det ganske enkelt bydende nødvendigt, at vi var færdige til tiden; Kronprins Frederiks Bro skal nemlig renoveres i tre måneder fra den sjette marts, og derfor bliver Sagafjord sejlet under broen i sidste sekund. Vi er utrolig glade og lettede over at alt flaskede sig, men det har været et kapløb med tiden”, siger Per Würtz.

Nu venter det sidste arbejde med selve brodækket. Afleveringsfristen for hele projektet er den tredje april, så Sagafjord kan tage turister og andre passagerer med ud på Roskilde Fjord.